Opleiding tot financieel administratief medewerker, wat kan je er mee?

Opleiding tot financieel administratief medewerker, wat kan je er mee?

Een financieel administratief medewerker is iemand die zich vooral met de financiële administratieve kant van een bedrijf bezighoudt. Denk bijvoorbeeld aan boekhouden, factureren en communicatie met debiteuren- en crediteuren. Omdat het zowel parttime als fulltime gedaan kan worden heb je flexibiliteit wat betreft je uren. Deze baan past in de Finance afdeling van een bedrijf en er is veel vraag naar mensen met een financieel administratief medewerker opleiding.

De opleiding

De opleiding bestaat uit twee delen, namelijk het gedeelte administratief medewerker van 9 maanden gevolgd door het financiële gedeelte wat nog 3 extra maanden studeren betekent. In die drie maanden leer je vooral boekhouden en hoe een goede financiële administratie bij te houden. Als je dit afrondt heb je drie diploma’s op zak, namelijk receptionist/telefonist, administratief medewerker en uiteindelijk financieel administratief medewerker. Er is geen vooropleiding vereist, echter je moet wel goed zijn met cijfers en al aardig met computers om kunnen gaan. Als je genoeg inzet en motivatie toont, je huiswerk goed bijhoudt en mee kan komen met de lessen is het geen probleem dit diploma te bemachtigen.

De baan

Onder deze titel moet je bijvoorbeeld betalingen kunnen voorbereiden, de boekhouder ondersteunen en debiteuren bewaken. Als werknemer op de Finance afdeling heb je dus direct invloed op hoeveel winst het bedrijf maakt. Als vaardigheden moet je communicatief sterk zijn, nauwkeurig, leergierig en wiskundig. Je zal vooral met je collega’s op de Financeafdeling te maken krijgen, maar ook met de sales- en inkoopafdelingen. Het is een veelzijdige baan die ook stressvol kan zijn, maar je kunt er erg veel basis vaardigheden mee opbouwen die je weer helpen in het opbouwen van een carrière.

De perspectieven

Als je deze functie een paar jaar hebt uitgevoerd, kan je doorgroeien tot boekhouder of administrateur. Omdat je al nauw samengewerkt hebt met de personen in beide functies, is dat meestal de meest natuurlijke volgende stap. Maar omdat je ook andere basis vaardigheden hebt opgedaan en waarschijnlijk een netwerk van mensen om je heen opgebouwd hebt, kan je ook andere richtingen kiezen binnen of buiten het bedrijf waar je voor werkt.

Comments are closed